Messerschmitt Me 262 Schwalbe (vlaštovka) byl německý proudový stíhací letoun, bojově nasazený ke konci druhé světové války.

V podstatě se dá říci, že nic moc. V měsíci červenci loňského roku jsme pátrali po místě havárie německého proudového letounu Messerschmitt Me – 262A –1a (W.Nr. 111567) Schwalbe, který se měl po sestřelu zřítit u Dubí/Eichwald u Teplic/Teplitz – Schönau.

letoun Místo dopadu stroje bylo lokalizováno Karlem Novákem, který při té příležitosti vyzvedl pár drobností. Například ciferník z přístroje a pár drobných úlomků. Až poté na průzkum vyrazila tříčlenná skupina. Karel Novák kromě několika málo zbytků různých úlomků z letounu, našel také tři desítky ostrých nábojnic do 30 mm kanonu Me 262. Na místo nálezu, kde v podstatě nic dalšího konkrétního z havarovaného stroje nezbylo, zřejmě také proto, že v místě dopadu letounu se dnes nachází zahrádkářská kolonie, byl přivolán pyrotechnik Krajské správy Policie ČR z Ústí nad Labem, který nebezpečnou munici převzal a odvezl k likvidaci. Takže to podstatné, co se našlo, tedy ostré „třicítky“, je na fotkách.

Letoun Messerschmitt Me 262 osudného 17. dubna 1945 pilotoval Horst Wälsche od I/JG7 ze základny v Praha – Ruzyni. Jeho stroj byl poškozen v boji s americkými stíhačkami jihovýchodně od Mostu/Brüx a jako sestřelený pak havaroval ve 14.55 u Dubí/Eichwald na Teplicku. V ten den Luftwaffe jistě ztratila ještě dalších pět strojů.

Sestřel stroje Me 262, který havaroval u Dubí, si připsal Lt/Col Jack W. Hayes na P 51 Mustang od 357. Fighter Group, 8 AF. Velitelem akce stíhačů byl Col. Dregne. Bylo to ten den jediné vítězství, oproti 3 ztrátám, které si tato stíhací skupina připsala. 357. stíhací skupina toho dne absolvovala již svou 308. misi, jednu z posledních za II. světové války. Jejím úkolem byl doprovod bombardérů, které měly za cíl Ústí nad Labem/Aussig.

Skupina má ve svém záznamu celkem 313 misí. Její piloti zničili 609 a ½ letadla ve vzduchu a 106 a ½ na zemi. Za dobu své aktivní činnosti skupina přišla o 128 pilotů.

 

 

 

Edvard D. BENEŠ

Co zbylo z havarovaného Me 262 v Dubí/Eichwald

Post navigation